Dwa farsze, dwa ciasta czyli trzy potrawy a jutro Cykata.

O Mamo! ależ dobrze jest usiąść! cały dzień stałam. Wbrew temu co w czwartek powiedział lekarz raczej się nie oszczędzałam... mieszkanko wysprzątane po całości z nadzieją, że chociaż jeden dzień takie ładne i uporządkowane pozostanie... A w kuchni góra rogalików i naleśników, no i barszczyk czerwony całkiem nie z torebki. No właśnie, dzisiaj szalałam w ramach pomysłu na próbowanie newsów na Wigilię. 
Postanowiłam zrobić rogaliki z powidłem, z makowym nadzieniem, z kapustą i grzybami oraz naleśniki z tym ostatnim farszem. Najpierw zrobiłam farsz kapustny, potem usmażyłam naleśniki i zagniotłam ciasto serowe a w między czasie powstał rosół i na jego bazie barszczyk. A potem wpadła jeszcze koleżanka z córką więc był niezły Sajgon bo dziewczynki ślicznie się bawiły ale oczywiście jak to w takich przypadkach bywa bałaganiły!
Ufff!!! wreszcie mogę odpocząć.

A teraz moje propozycje.

ROGALIKI Z MASĄ MAKOWĄ

masa makowa z przepisu drożdżówkowego

ciasto serowe:
1/2 kg sera półtłustego
1/2 kg masła (nie roślinnego!!!)
1/2 kg mąki

Ser i masło mielimy raz maszynką. Zagniatamy z mąką na gładkie ciasto. Na 15 minut wstawiamy do zamrażalnika lub na godzinę do lodówki.
Ciasto kroimy po kawałku i wałkujemy na stolnicy w okrąg. Rozwałkowany placek kroimy na 8 części (w trójkąty). Na każdej z części kładziemy odrobinę masy makowej i zwijamy trójkąty od szerszego brzegu (od zewnątrz koła), tak żeby utworzył się rogalik. Rogaliki układamy na blaszce wyłożonej papierem lub posmarowanej masłem.

Pieczemy aż do zrumienienia w ok.180 st.C czyli ok. 15 minut.


ROGALIKI Z KAPUSTĄ I GRZYBAMI

ciasto serowe j.w.

kapusta z pieczarkami:
500 g kiszonej kapusty, opłukanej, osączonej i drobno pokrojonej
200 g pieczarek
1 mała cebulka
szczypta kminku
sól, pieprz
garść suszonych grzybów, u mnie podgrzybki
po łyżce oliwy i masła

Cebulkę siekamy, pieczarki obieramy i kroimy w kostkę. Na patelni rozgrzewamy łyżkę oliwy i masła, wkładamy cebulę i ją szklimy. Dodajemy pieczarki i smażymy aż zmiękną. Dorzucamy kapustę, pokruszone grzyby, kminek i podlewamy odrobinę wodą. Dusimy pod przykryciem aż kapusta będzie miękka. Potem odkrywamy i odparowujemy jeśli jest taka potrzeba. Trzeba zerkać w trakcie duszenia by kapusta się nie przypaliła, w razie potrzeby podlewać odrobina wody i mieszać.
Kiedy kapusta jest gotowa postępujemy z nią tak jak z masą makową w ww przepisie. Pieczemy podoby okres czasu, do zrumienienia.


Ten sam farsz możemy zawijać w NALEŚNIKI i obsmażać wcześniej panierując lub nie.
Obie wersje podajemy z barszczykiem czerwonym, najlepiej własnoręcznie ugotowanym.



A niebawem czeka mnie emocjonujące wydarzenie. Będę pierwszy raz w życiu brała udział w sesji fotograficznej, takiej ciężarówkowej hi hi. Będę mieć pamiątkę ale i zdenerwowania nieco...
Wieczorkiem dnia jutrzejszego zapraszam na Cykatę czyli jeden ze sposobów na szybkie przygotowanie skórki pomarańczowej do ciasta.

Komentarze

  1. Chętnie zrobię takie rogaliki z makiem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam na takiej sesji - super wspomnienie i pamiątka. Pracowita jesteś, sprzątanie i tyle pieczenia... dbaj o siebie. Pozdrawiam serdecznie - muffingirl

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam kapustę z pieczarkami (w naleśnikach, pierożkach, pasztecikach)... i koniecznie popite barszczykiem czerwonym... mniam...
    Zaś kapustę z leśnymi grzybami jemy tylko na Święta Bożego Narodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie rogaliki napakowane pysznościami sprawdzą się wręcz idealnie w Świąteczny wieczór :)

    www.amatorskiegotowanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. dzisiaj wybrałabym te w wersji nie-słodkiej. skradam więc jednego, a Ty odpocznij koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiewiórko,Ty dzisiaj pracowałaś jak mróweczka!
    Pyszności.Spróbowałabym wszystkiego oczywiście.
    Pozdrawiam Cię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale mi smaka narobiłaś na te rogaliki:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki, dzięki a rogaliki polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To ja się pisze na te wytrawne;)

    buziaki

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty